pátek 21. září 2012

LEGO festival v Harfě?


Logo z minifigurek.
S LEGO akcemi se v Praze letošní podzim roztrhl pytel. Sotva dozněla vydařená akce o postavení nejvyšší LEGO věže na světě, už tu máme akci další. Nákupní centrum Harfa na Praze 9 ve společnosti s LEGO Production s.r.o., obchody s LEGO výrobky a dalšími sponzory pořádá zdarma ve svých prostorách veřejnosti přístupnou výstavu LEGO soch zvířat a lidí. Výstava začala 15. září a bude zde až do 14. října tohoto roku. K vidění jsou nejenom sochy, ale i 2D obrazy a fotografie ze zábavních parků. O sobotách v tomto termínu je navíc pro návštěvníky připraven poměrně bohatý doprovodný program.
Popis výstavy.
    Já jsem do Harfy vyrazil 4. den výstavy, v pondělí 17. září po poledni. Již od metra mne vítala obrovská obrazová upoutávka před jedním vchodem do centra. Nevěděl jsem, jestli se za výstavu platí a kde ji tam najdu, šel jsem tedy obezřetně, oči na šťopkách. V Harfě jsem předtím ani nikdy nebyl. Výstava se překvapivě neplatila a hned po vstupu do dveří jsem uviděl nástěnné logo LEGO vystavěné celé z jednobarevných legáčků (minifigurek). Kousek vedle jsem našel také velký plakát s popisem výstavy a se stojánkem s informační brožurkou. Z brožurky jsem se dozvěděl, že dokonce probíhá soutěž o tip počtu použitých minifigurek na logo této dánské firmy. Hned jsem se tedy k obrazu vrátil a začal počítat. Samozřejmě ne jednotlivé "pajduláky", ale jen krajní řádek a sloupek a to jsem pak vynásobil a číslo zapsal do příslušné kolonky. Vybaven mapkou centra v brožurce jsem vyrazil na obchůzku hlavní ulicí, kde se tu a tam vyskytovala nějaká LEGO postava nebo busta. Ty postavil a festivalu propůjčil umělec Dirk Denoyell.
Postavil: Dirk Denoyell
    Po projití přízemí jsem se přesunul po schodech nahoru a tam zavítal do příslušných oddělení s LEGO tématikou. Nejblíž bylo oddělení s výstavou LEGO staveb veřejnosti (další součást soutěže z brožurky) společné s LEGO hernou a projekcí krátkých LEGO filmů. Zde jsem se zdržel abych prozkoumal stavby a vybral pro soutěž tu nejzajímavější. Stavby se mi moc nelíbily. Buď se jednalo čistě o postavené originální sety (někdy i nekompletní) anebo to byl třeba zajímavý nápad, ale nedotažený a nevyužitý. Nicméně jsem vybral jednu stavbu, která se mi hodně líbila svojí propracovaností a nápadem. Hernou plnou kostek jsem jen prošel, a jak je to již mým zvykem, spojil jsem jich pár k sobě (totiž vždy, když se dostanu někam, kde je k dispozici volně LEGO na hraní, spojím zde alespoň pár kostiček v nějakou malou stavbičku). Projekce nebyla moc dobrá, protože filmečky běžely promítnuté na stěnu na kterou dost svítilo světlo a nedalo se na nic si sednout (kromě asi tří mini-židliček). Ale viděl jsem tam kousek Ninjago filmu, který byl dokonce dabovaný do češtiny. Cestou kolem dalších LEGO soch jsem došel až do obchodu LEGO Wear, který v Harfě normálně sídlí a překvapilo mě, jaká různorodá nabídka oblečení se u nás dá koupit. Samozřejmě je vše jen pro děti do dvanácti let, ale zato je to zboží od zimních bund přes kšiltovky, peněženky a batohy až po trika s krátkými rukávy. Navíc pokud vyplníte údaje v soutěžní brožurce, můžete dostat na nákup oblečení 15% slevu. Slevu můžete dostat i na zboží v Bambuli a v Datartu, ale jen 10%. V Harfě přímo se vyskytuje ještě jedno hračkářství s Legem, ale zde mají vlastní slevy. Koupit nějaké Lego můžete i v Intersparu.
Plakát.
    Než mě kroky dovedly do Bambule, navštívil jsem oddělení LEGO historie v kostce, které ovšem nenabízelo žádnou historii o Legu, ale zase jen další busty od pana Denoyella a dále jeho nástěnné obrazy. Dirk Denoyell je člověk velice zručný a jeho stavby jsou docela věrné skutečnosti. Se stavěním se dokonce natolik sžil, že od roku 1999 staví busty a 2D i 3D objekty nejenom pro svoje potěšení, ale také pro potěšení veřejnosti, firem a Lega. To mu dokonce udělilo titul “LEGO Certified Professional”, kterým se může chlubit jenom 12 dalších lidí na celém světě. Jeho povoláním je dále komediantství. Dle programu by se měl dokonce výstavy osobně zúčastnit a to 22. 9., kdy by měl ukázat něco ze svého umění stavitele. K vidění je v celé Harfě na 26 hlav a soch lidí i zvířat, nejvíce však postav a hrdinů z filmové série Star Wars. Postava Darth Vadera svítí, ne-li dokonce mluví! Kolem záporáka z temné strany Síly jsem pak došel až k prodejně Bambule, kde jsem si zakoupil svoji první stavebnici LEGO Friends, abych na vlastní oči a hmat vyzkoušel nový typ minifigurek, které LEGO vyvíjelo čtyři roky. Přišla mě docela absurdní a srandovní, ale rozhodně na ni nemám ucelený názor. Musel bych si s ní pár let hrát a trochu ji zažít. Uvidím, jak se bude líbit mým případným dcerám.
Postavil: Dirk Denoyell
    Z nákupního centra jsem vyšel po dvou a půl hodinách. Výstavu však hodnotím trochu záporně. Mezi 160 obchůdky vypadá těch pár LEGO staveb jako plivnutí. Určitě by bylo zajímavé vyrazit na výstavu v ony soboty s doprovodným programem, kdy se zde bude pohybovat mnoho zaměstnanců Lega a přidružených firem, budou zde aktivity pro veřejnost a vyhlašování soutěží. Pak bych oněch 150 minut považoval jistě za skvěle vyplněných a zážitky nabitých. Takhle jsem si odnesl akorát pěkné fotografie a prospekty. I co se týče soch jsem čekal něco většího a početnějšího. To by na druhou stranu nejspíš musel být jiný prostor a vstupné by se platilo. A já bych rád zaplatil :). Chtěl bych totiž vidět ty osmi-metrové žirafy a obří plastové skulptury, jaké LEGO TMA Kladno vyrábí. Namítnete, že bych si měl zajet do Legolandu? Možná..
Náhled fotografií v albu na Picasa.
www.galerieharfa.cz
www.amazings.eu
Picasa album

pondělí 10. září 2012

Největší LEGO věž na světě JE v Praze!

Název článku, který píši, je sice zvučný a lákavý, ale také velice rychle pomíjející. Dnes v Praze opravdu stojí největší (nejvyšší) věž z LEGO kostek, jakou kdy kdo na světě postavil. Ale akce se pořádá hned v několika městech za rok a tak máme světové prvenství nejspíš jen nakratičko. Firma LEGO už od roku 1988 pořádá akci LEGO věž a navštívila s ní na 50 měst světa od Soulu přes Tel Aviv, Budapešť, Tåstrup až po Toronto. A nyní se objevili tady u nás, v Praze! Tehdy začínali se sto tisíci kostkami (4x2 nodů) a dosáhli výšky 15 metrů a 53 centimetrů. Dnes jezdí speciální LEGO tým (WORLD RECORD TOWER) s tunou a půl LEGO kostek (450 000) a staví o sto šest stavby kolem třiceti metrů vysoké.
Tým LEGO specialistů z Dánska (www.metro.cz)
    V Praze se akce odehrála 5. - 9. září 2012. Já se akce zúčastnil až 8. v sobotu, kdy proběhlo vyvrcholení stavění a závěrečné měření. Věž pak byla k vidění ještě celou neděli a v pondělí už ji zase rozebrali. Stavění se zahájilo vždy v deset hodin dopoledne a končilo kolem šesté večerní. Já přijel na Pankrác, k obchodnímu domu Arkády, o půl hodiny dříve a viděl jak probíhají přípravy. Tým byl velice dobře sehrán a pár minut po desáté se mikrofónu ujala moderátorka, aby nás na stavbě uvítala. Obeznámila nás s celým prostorem akce; ve kterých stáncích je co k vidění a jaká má stavění pravidla (vedle stavění šlo navštívit stánky s LEGO Duplo, Ninjago, ale i sponzory jako Fiat či Alpinepro, kteří měli v rámci akce různé soutěže o LEGO produkty). Pravidel moc nebylo. Kromě toho, že jednotlivé bloky věže musely být stavěny stylem cihlová zeď, si mohl kdokoli přijít cokoli vymyslet. Každý blok byl vystaven na zvláštní LEGO podložce aby byly dodrženy rozměry zužující se věže a tyčil se na výšku 25 kostek. A pak už vše bylo na dětských i dospělých stavitelích. Na věži se kromě českých vlajek objevil třeba i český lev nebo nápis Praha a 2012. Stavby se zúčastnilo osm tisíc dobrovolníků, které řídilo dvacet organizátorů. Byli zde tři odborní dánští LEGO inženýři, kteří bloky pokládali na sebe, jeden stavitel obsluhující jeřáb, fotograf a pracovnice z mateřské pobočky v Dánsku a pak zaměstnanci LEGA v ČR a najmutí brigádníci. Brigádníci dostali trika LEGO team a pracovní helmy, které ovšem nejčastěji využívali na přenášení hromádek LEGO kostek z velkých boxů. Nejprve jsem se přidat k té hordě dětí trochu bál, ale po chvíli mi to nedalo a já vzal do ruky dvě tři kostky a spojil je - to byl zlom a pak už to šlo ráz na ráz. Postavil jsem stěnu na které jsem vymodeloval Zrůďáka (svoji obludku). Nevěděl jsem, jestli to nestavím moc velké, ale když jsem svůj výtvor změřil s přidělenou podstavou, byl akorát. Společně s dalšími třemi skupinkami stavitelů zdí jsme náš blok vystavěli a odevzdali. Za stavbu jsem obdržel diplom a pak už jsem jen čekal na chvíli, kdy "moji" velkou kostku zapojí do věže.
Podoba mojí stěny pomocí LDD
    LEGO kostky, jak jsem se dozvěděl, byly přivezeny přímo z Kladenské výrobny a budou po rozebrání věže sloužit pravděpodobně k reklamním stavbám, kterými se LEGO na Kladně zabývá. Nejspíš jsou pro každou věž použity nové kostky - aby se vyvarovalo případným kostkám s defekty, jež by mohly stavbu ohrozit. Stavba je navíc vždy předem pečlivě navržena a nadimenzována, aby vydržela nárazy větru nad střechami okolních domů. Přesto v minulosti museli pánové čekat i hodiny na lepší podmínky pro přidávání dalších bloků pomocí jeřábu. Jak mi řekl jeden ze zahraničních LEGO odborníků, podmínky pro stavbu věže v Praze byly skvělé (jasno, nepříliš větrno). Stavbu k zemi ukotvovaly čtyři svazky ocelových lan, postupně se stavbou věže připojovaných.
Oficiální plakát
    Na otázku, jaké další město je na řadě, mi ovšem dánský inženýr odpověděl, že neví (třeba to ví, ale nesmí prozrazovat). No a jak vysokou věž tedy v Praze na Pankráci děti s rodiči a prarodiči vlastně postavili? Podle oficiálních údajů věž měří 32,5 metru. Jen pro srovnání, věž ve Windsdoru, kde byla postavena před Prahou, dosáhla 32 metrů a 16 centimetrů.
    Na úplný závěr akce jsem zůstat nemohl - musel jsem jet promítat do Bio Oka. Ovšem viděl jsem svoje dílo nahoře na vrcholku v plošině a spočítal si, že bude zapojeno v jedné ze čtyř částí třicátého metru výšky věže. Poslední a nejvyšší kostku věže přijela postavit letošní zlatá medailistka z LOH v Londýně Miroslava Knapková. V odkazech uvádím některá alba o stavbě věže.
Fotografie věže z alb uvedených v odkazech
www.legovez.cz

sobota 11. srpna 2012

BIO OKO je kratší než BIO BAROKO

Říkáte si, co tu slovíčkařím, ale mám pro to opodstatnění. Totiž poté, co jsem skončil v kině Bio Baroko v Chrudimi, našel jsem si nové místo a od srpna začal promítat v BIO OKU, v Praze. Abych byl specifičtější, tak v Praze 7 - Holešovicích, Františka Křížka 15. A dodám ještě další detaily. Promítám zde 5. - 8. dní v měsíci, podle toho, jak je potřeba. Do Prahy dojíždím a pro každý měsíc se snažím najít si ubytování u někoho ze svých přátel. Pokaždé, když uzavřu jeden blok promítání (tedy měsíc a bydliště) se pokusím napsat nějaké nové zkušenosti a poznatky. Teď v srpnu budu mít články dva, protože bydlím na dvou různých místech a první blok bylo takové zaškolování. BIO OKO je kino otevřené v roce 1940 a od roku 2007 je kinem artovým. Pokud by vás zajímala troška historie, můžete si ji přečíst v odkazu pod článkem. 
Františka Křížka 15, Praha
    Ve své minulosti jsem bydlel již na mnoho zajímavých místech, v doupěti, ve sklepě, nyní jsem obýval kancelář evangelické fary. Docházková vzdálenost ke kinu 25 minut. Od kina to bylo na ZZS přes čtvrť velvyslaneckých vil. Zaučení probíhalo tři promítací dny a probíhalo zdárně. Seznámil jsem se přitom i s dalším novým promítačem. Promítací kabina je vybavena digitálním projektorem dle požadavků DCI Sony CineAlta 4K, projektor verze 320 a serverem LMT 300. Kinosál je osazen zvukem Dolby Surround 7.1. V kině jsou stále zachovány projektory na 35mm film.
    Jeden by řekl, že je to skoro jako v Chotěboři. Skoro. Nemohu samozřejmě soudit, kde je kino lepší, na to mám zatím zkušeností málo. Ovšem mohu vytvořit takový malý report. 4K projektor v Praze vysílá, jak jsem se přesvědčil na Prometheovi, opravdu lepší obraz než u nás 2K. Mají ovšem zase větší plátno i sál. Zvukový systém 7.1 máme i v Chotěboři a i v Praze mají problém s dodávkami filmů v sedmikanálovém zvuku. V Oku je mnohem víc hejblátek a čudlíků, které se při projekci zapínají, takže je tam víc práce. Naučil jsem se ovládat třeba Maca a předělávat trailery do DCP. Opery přes satelit hrají taky (navíc i balet a jiné akce). Program je v Oku rozmanitější, ovšem ve spojitosti s obsluhou digitálního systému to není tak komfortní. Po prvním setkání se SONY projektorem a serverem v jednom musím říct, že mě trochu zklamali. S integrátorem, Altei, je prý každá domluva na dlouhé lokte. To se může samozřejmě kino od kina lišit, někde je třeba Altei prvotřídní. Každopádně přestože je zde velice znalý a zkoumavý kolektiv promítačů (pro mě na sto procent vyhovující), tak jsem i já přinesl nějaké novinky, které mi připadaly jako zásadní. Může se teď zdát, že píšu docela negativní kritiku, ale to jen proto, že o horších věcech se píše jednoduše a ty dobré si musím teprve zažít abych o nich mohl lépe psát. Zatím jsem opravdu spokojen a věřím, že první samostatný promítací blok zvládnu na 1 či 1 mínus. Promítač má v Oku o trochu víc povinností než v Chotěboři, ale aspoň se naučím nové věci. A to já rád.
Logo kina
    V práci jsem byl vždy od pěti do noci. Přes den jsem procházel Prahou a hledal LEGO obchody. Také jsem se viděl s přáteli a seznámil se s polísmenem, hlídajícím americkou ambasádu. Další pOKračOvání příště!

www.wikipedia.cz 
www.biooko.net

středa 13. června 2012

Projekt NOVÉ KINO 2012: Kvalita projekce

Právě jste plánovali návštěvu za mnou do kina v Chrudimi? Máte smůlu. Druhý víkend v červnu 2012 byl mým posledním víkendem promítání v Biobaroku v Chrudimi. Důvodů ke skončení promítání jsem měl více. Některé byly více a některé zase méně zásadní, ale bylo to nevyhnutelné.
    Promítačem kina Družba v Chotěboři ovšem stále jsem a z něj jsem byl vyslán 12. června na seminář projektu Nové kino 2012, který má za cíl pomoci kinům po přechodu na digitální projekci v udržení či dokonce přilákání nových diváků. Kina, která jsou do projektu zapsána, se na připravených seminářích nejen v Praze, ale třeba i na Letní filmové škole v Uherském Hradišti, za pomoci svých zástupů, učí novým trendům při programování filmů, vzájemně mezi sebou sdílí vědomosti a zkušenosti s novými technologiemi a od odborníků se dozvídají užitečné informace o svých nových systémech, které jim třeba jejich integrátoři neřekli.
    A právě toho odborného rázu byl seminář, kterého jsem se zúčasnil já. Začátek programu byl o půl desáté ráno v kině Světozor ve foyer před velkým sálem. První půlhodina byla věnována snídani. Sladké cukrovinky, záviny, koblížky či štrúdly byly rozmístěny u malých stolků a k nim šlo pít vodu, kávu i čaj. Pod schody postával iniciátor a hlavní vedoucí projektu pan Petr Vítek, velice známý mezi kinaři i distributory. Čtenář, který se v těchto odvětvích nepohybuje si ho může spojit s oblíbenými živými přenosy Live In MET operami, balety a jinými skvosty moderní live projekce z ciziny. Když jsem do Světozoru dorazil, bylo zde asi dvacet lidí a počet se během té půlhodiny na občerstvení rozrostl k padesáti. Protože jsem já ani nikdo od nás z kina ještě na žádné akci projektu Nové kino 2012 nebyl, nevěděl jsem co mám od programu očekávat. Doporučení vyzývalo k přivezení laptopu. Ten se mi nechtělo brát, vzal jsem si tedy blok a pero. V deset hodin jsme se všichni přesunuli do sálu a pan Vítek začal slovy, že je toho tolik, že to vůbec nestíháme. Představil plán dne, přednášející a pustil se do svého krátkého bloku o zásadách dobře fungujícího kina. Zmínil zde, mimo jiné, že malá jednosálová kina mají velikou šanci být lepšími kiny, než jsou multiplexy a jak toho docilovat. Uváděl jednotlivé aspekty digitální filmové projekce a již zde jsem si začal dělat poznámky a zapisovat si zajímavé poznatky ze zkušeností pana Vítka. Po něm se slova ujal člověk, kvůli kterému hlavně jsem do Prahy jel. Konzultant firmy Dolby Pavel Štverák. Firma Dolby se v dnešní době zabývá od drobných počítačových komponent po špičkové zvukové systémy nejenom do kin a jeho přednáška pro mě byla opravdu velice zajímavá. Rozebíral zvukové kanály pro kinosály, zvukové systémy 5.1, 7.1, ale i nově přicházející mnohokanálové systémy pro 3D zvuk. Součástí jeho bloku byla také návštěva promítací kabiny Světozoru a poté i ukázky testování nastavení zvuku v kinosálech, kterými musí všechna kina, chtějící promítat filmové kopie (tedy kina pod standardem DCI), projít. Ne ve všech kinech jsou ovšem právě zvukové systémy nastaveny správně (například kino Biobaroko v Chrudimi) anebo se provádí jejich pravidelná kontrola. Před obědem se bylo osazenstvo podívat i za plátno na protirušící stěnu, o které jsem před tím například nikdy neslyšel.
    Do oběda jsem měl popsáno šest stran bloku a pořádně mi vyhládlo. Naštěstí byl ve foyer připraven na půl jednou oběd ve formě studených, ale dobrých baget. S panem Štverákem se mi při obědě podařilo zavést dobrou diskuzi na témata, která mě pálila a která jsem si již z Chotěboře přivezl. Je to právě prostorový zvuk 7.1, který je v několika kinech v republice nainstalován, ale pro který není většina distributorů ochotna pořizovat nabízené distribuční kopie z ciziny. Mezi ně nepatří například právě filmový distributor Aerofilms pro nějž pan Vítek pracuje a který nám například byl, zatím jako jediný, schopen poskytnout zvukový zážitek 7.1, u Chemical Brothers: Don't Think. I pan Vítek se do diskuze zapojil a společně jsme probírali i další radosti a strasti práce s různými digitálními systémy. Shodli jsme se například na tom, že kinoservery od firmy Doremi (jeden z nejrozšířenějších kinoserverů u nás) jsou vlastně docela dost nepohodlné pro obsluhu a štvou nás.
    Po obědě se celá společnost přesunula na malý sál kina Světozor, kde dál pokračoval program. Nastoupil tentokrát pan Mirek Sochor z firmy UPP, věnující se post produkci filmů a výrobě KDM klíčů pro digitální filmy. Ten hovořil o kvalitě obrazu, jejích vlastnostech a různorodosti a opět nastiňoval budoucnost v tomto oboru. Krátce představil i celkový DCI standard a nakolik se iniciátorům podařilo naplnit jeho cíle (ne ve všem se to povedlo - doba šla například technologicky rychleji dopředu, než očekávali). Zajímavostí z tohoto bloku je, že někteří výrobci telefonů a malých počítačů se holedbají svými úžasnými displayi s rozlišením 8K a více, jež je ale vyšší, než lidské oko dokáže na danou vzdálenost rozeznat.
    Než se ovšem přednášející dostal k ukázkám nastavení obrazu, musel jsem už utíkat na vlak a jet domů do Chotěboře, kde mě čekalo promítání. Seminář shledávám za velice přínosný a odvezl jsem si mnoho poznatků, které jsem předal svým kolegům a spolupracovníkům a jež jsem využil i v následné návštěvě našeho integrátora Audiomaster, kdy jsem se vyptával na věci, které mi ohledně našeho kina nebyly třeba úplně jasné.


středa 21. března 2012

Modelování v LDD

Kdopak to je vedle Dolly?
Taky v pokoji  nemáte pořádné místo na "rozkramaření" lega, abyste mohli pořádně stavět a přitom nešlapat po kostičkách? Já teda rozhodně žádné řádné nemám. Na to abych začal něco stavět se musím napřed připravit a spíš v hlavě rozmyslet co postavím a jaké kostky budu potřebovat. Pak si udělám v pokoji jakž takž místo a teprve pak vyberu určité krabice s danými kostkami. A to je teda pěkná otrava. Proto jsem před lety zajásal, když jsem na internetu objevil designerský program: LEGO Digital Designer. Trochu popíšu program a trochu moji zkušenost.
    Dnes se dá na internetových stránkách stáhnout již čtvrtá verze, ve které je poměrně jednoduché a příjemné pracovní prostředí pro rychlé a efektivní stavění. Program vám nezabere moc místa na disku a má širokou nabídku stavěcích elementů - kostek. Jeho veliká výhoda je nehmotnost elementů (můžete stavět klidně obrácený jehlan držící na jednom "nodu, ťuplíku, čudlíku, whatever" a nespadne vám) a nekonečný počet dílků, které omezuje pouze RAM a grafická karta vašeho osobního počítače. Pro komfortní stavění je ale třeba mít veliký monitor.. protože jakmile začnete stavět virtuálně, vaše nápady a idey se mnohonásobně zvětší. Taky s ohledem na zvyk rozkramařeného lega je monitor opravdu malý prostor.
    A moje vlastní zkušenost s modelováním? Chtěl bych ukázat takový malý pokus o návrh 3D modelu určité věci. Protože jsem vlastně nikdy před tím nic takového nedělal, vybral jsem si maličkost - rozhodl jsem se vymodelovat plyšovou ovci DOLLY z LEGO kostek, následně model postavit ze skutečných kostek a k porovnání ukázat fotografii samotné plyšové ovce. Stačilo položit hračku na stůl vedle monitoru a "stavět". Modelování v počítači zabralo nějaký čas, také jsem pracoval se starší verzí, kde nebylo tolik kostek. Pracovní prostředí umožňuje s modelem libovolně hýbat, otáčet jej, stejně jako s opravdovou hračkou; sestavené kostky lze přesouvat, vázat vazbami, otáčet, přebarvovat i jednoduše mazat (už žádné třídění). Snažil jsem se používat pouze kostky, které mám doma, abych mohl posléze model postavit doopravdy. LDD umožňuje vymodelovanou stavbu rozložit a za pomoci "Building guide mode" jednoduše, klikáním na tlačítko "next brick" vám ho program sám složí. Sestavení je vymyšleno systematicky a umožňuje vám pohodlné a přehledné stavění z kostek, kdy se velké celky automaticky oddělí a vy postupujete jako s tištěným návodem z koupeného LEGO setu.
    Výsledek posuďte sami. Model nemá zadní nohy a ocas, stojí na podstavci. Také barvy ne vždy sedí s modelem v počítači. Na první pohled vypadá model spíš jako helma boha Radegasta, ale v legu musí mít člověk trochu fantazii (anebo stavět mnohonásobně větší stavby, kde jde vyladit detaily. To také jednou zkusím.
Plyšová předloha
Building guide mode
Kostky
Model v LDD

Postavený a doupravený model















































pátek 16. března 2012

Chemical Brothers: Don't Think - Psychedelická pařba v Chotěboři!

Chemical Brothers 2012
Tento koncert formou filmu v kině si zaslouží článek! 15. března 2012 jsme totiž v našem kině v Chotěboři uvedli záznam z letošního koncertu elektronického dua Chemical Brothers. Dva angličani tvořící „big beat electronic dance“ byli hvězdami Fujirock Festivalu v Japonsku, kde je nasnímalo na dvacet kamer a jejich šou obletěla svět. 
    I my, v naší malé, zapadlé a nekulturní Chotěboři, jsme měli možnost se do projektu zapojit. To i díky nainstalovanému Dolby Digital Surround 7.1 zvuku, který jsme získali při prosincové digitalizaci. Koncert/ film přišel do kina jako klasický digitální film, formou DCP filmu na externím harddisku. Klíč pro film už byl k dispozici a tak jsem záznam hned vyzkoušel. Pozval jsem si Majkla (majitele kinocafé Velký Voči) aby si to šel poslechnout. To jsem ještě netušil, že je fanouškem této elektronické hudby a duo britů zná! Naštěstí! Příliš se mu totiž nezdál zvuk a společně jsme usoudili, že tam vůbec nejsou basy. Přičemž DCP film se nemůže pokazit a předtím všechna kina hlásila, jak je to skvělý zážitek. Já osobně nevěděl, jak má taková muzika znít.. Nicméně, ihned jsme napsali distributorovi záznamu, jak to má znít, jaké má DCP vlastnosti a jestli něco neděláme špatně. Od něj jsme se dozvěděli, že je vše v pořádku. Byli jsme trochu bezradní. Ovšem čirou náhodou byla pár dní poté naplánována návštěva našeho integrátora, která všechno zachránila. Strávil nad problémem hodně času, ale dopadlo to výtečně a Majklovy poskakující skleničky v policích svědčily o dobře vyladěném zvuku (zvuk pro film a pro hudbu se mixuje různě a tak nikdy nezní v kině hudba jako na koncertě). Je to jenom další důkaz, že firma Audiomaster je kvalitní, spolehlivá a plná skvělých a ochotných lidí a já ji můžu dalším kinům (ještě nedigitalizovaným) jenom doporučit.
    A teď se dostaneme k samotnému koncertu. Protože se před záznam koncertu (zvlášť tak neobvyklého hudebního žánru pro kino) nehodilo pouštět nějaké soundtracky či gongy, rozhodl jsem se vytvořit playlist z trailerů na uváděné filmy. Půl hodiny před začátkem tedy běžely ukázky na připravovaná představení a show Chemických bratrů začínala v osm večer. Sešlo se na dvacet pět lidí a ti si, na moji radu, sesedli více dopředu, blíž k zážitku (stále nechápu, že si většina diváků v kině sedává v posledních řadách, když nejlepší je to tak v půlce, kde kolem vás může probíhat prostorový zvuk a máte nejlepší pozici hlavy vzhledem k projekčnímu plátnu). A že byl dnes zážitek ze zvuku opravdu velký. Už první elektronické tóny a řev japonských fanoušků nás prosytily vrnícími vlnami zvuku. Fakt pěkný zážitek. Skoro jako naživo. Já jsem samozřejmě dost koncertu viděl už při zkoušce a při ladění basů, ale teď to bylo naostro a od začátku až do konce. Osobně nejsem zrovna fanouškem elektronické muziky, také jsem nechápal, jaktože na to všude slyším jenom chválu. Celý 85 minut dlouhý záznam jsem proto sledoval kritickým okem, ale byl jsem vážně nadšen (po delším sezení na těch našich děsných sedačkách bych byl kritičtější)! Velice dobře sestříhané (vadily mi snad jenom neustálé záběry na řvoucího Japonce s křivými zuby, mezi kterými zbylo nějaké jídlo :-/) pohledy na anglické duo, na obří projekční plochy, na ječící zpsýchované Japončíky, na projekce do vzduchu a po lidech. Celé se to odehrávalo v noci pod širým nebem a přesto byly záběry (až na některé momenty) kvalitní a ostré. Kamerová výbava musela stát majlant. A zvuk? Velice, velice dobrý. Obával jsem se, že si budu při vysokých tónech rvát uši a z basů že mi bude tlouct srdce jako o život. Čekalo mě další milé překvapení.. "ječáky" tam byly, hodně.. ale čisté zvuky a v takových frekvencích, které uši nervou. Basy tam byly, že mi vrněly... kalhoty :-), ale nikdy to nebylo příliš dlouho. Přesto musela naše paní vedoucí zapřít vchodové dveře, které hrozily, že se vysypou a Majklovi jistě popraskaly všechny flašky s alkoholem.
    Vedle mě seděl můj synovec Milan a shodli jsme se na tom, že naživo to musel být fakt dost hustej zážitek, protože ty lidi se tam tvářili šťastně, sjetě, vyděšeně, zničeně, nabuzeně.. Obzvláště povedená byla projekce mezi lidi, nad lidi a na zem, kde se proháněly ty nejzvláštnější kombinace (sloni, tygři, barevné postavy, brouci, puntíky, čáry, kousky skla, balónky..).
   Psal jsem, jak kriticky a bedlivě jsem poslouchal. To obzvláště kvůli zvuku. Bylo to naše první 7.1 představení a slibovali hodně. Myslím ale, že tady mohli dát ještě víc. Zvuk byl jako výtečný, ovšem situace, kdy zvuky citelně kroužily kolem nás a nad námi jsem zaregistroval všehovšudy dvě. Jinak bylo samozřejmě krásně slyšet spoludiváky v Japonsku i rezonující zvuk všude kolem nás.

Co na závěr říci? Takový zvuk mít doma nikdy nebudete! Jděte na živý koncert anebo, když je takováhle možnost, do kina, protože Don't Think tady byl super. Líbil se mi a lituju jen dvou věcí:
že jsem nebyl tam naživo a nebyl při tom zkouřenej.

úterý 21. února 2012

Kino v kostele? V Chrudimi!

V tomto čase, kdy se snažím získat zaměstnání v Kladenské pobočce firmy LEGO, jsem se rozhodl rozšířit svoji promítačskou praxi a od 17. února tohoto roku jsem nastoupil v chrudimském kině Biobaroko. Ač se to zdá býti neuvěřitelné, v tomto městě (23 000 obyvatel) jsou v provozu dvě kina. Městské kino jako klasické kino ve vlastní budově s 35mm promítačkami a nové digitální kino Biobaroko v kostele svatého Josefa na Školním náměstí.
Školní náměstí 10, Chrudim
    Kostel byl vystaven řádem Kapucínů, ovšem v posledních mnoha letech sloužil jako sklad všeho co nebylo potřebné, nejspíš pro kohokoli. V minulém roce byl za evropské peníze doopraven a bylo v něm zřízeno muzeum barokních soch. Současně zde byl, v jedné kapli, vestavěn kinosál. Po kostele se v chladu procházíte za zvonivého zvuku ozvěny, pak narazíte na nerezovou stěnu, vejdete dveřmi do ní a rázem se ocitnete v úplně jiném světě. Jste v kině. Tma, koberce, bílé plátno, pohodlná křesla. A co je zvláštní. Těch křesel je tam totiž pouze 35. Kino nemá žádnou promítací kabinu, pouze takový přístěnek pro košťata, do kterého se jde rovnou ze sálu. Promítač s vámi tedy sedí při filmu, protože musí zhasnout světla vypínačem a protože z přístěnku nevede okno, kterým by mohl film kontrolovat. Do kinosálu nevedou žádné dveře zvenku, pokladna je tedy přímo u hlavních dveří do kostela.
    A jak jsem se k tomu dostal já? Zkrátka jsem si vybral pár měst, kde mají zdigitalizované kino, kde není projekce dvakrát to týdne a kde mám současně nějaké známé - kvůli bydlení. Do pár kin jsem napsal a ozval se mi ředitel kina právě z Chrudimi. Domluvili jsme se na schůzce v lednu, která proběhla ve vzájemné shodě a třetí víkend v únoru jsem nastoupil.
    Přijel jsem ve čtvrtek, prošel školením na mě dosud neznámou 3D projekci a v pátek jsem začal pracovat. Co práce promítače v Chrudimi obnáší? Nuže, technické vybavení je stejné, jako máme v Chotěboři a jaké mají ve všech digitálních kinech. Zde navíc musím po představení vzít od diváků brýle a pak uzamknout a zakódovat celou budovu muzea barokních soch. Tím, že jsem téměř stále v kinosále, vítám se a loučím s většinou diváků a stalo se mi hned dvakrát, že jsem zájemcům popisoval funkčnost 3D brýlí, které lidem před projekcí již problikávaly a tím zobrazovaly svoji připravenost. Máme v Chrudimi totiž systém aktivní 3D projekce, fungující na principu střídání zvýšeného počtu okének za sekundu střídavě pro obě oči. Za celý víkend jsem měl naplánováno devět promítacích časů, ve kterých jsem různě střídavě pustil tři filmy (Huga, Signál a Kroniku). Poslední film, v neděli, se ovšem, pro neúčast, nepromítal. Mohl jsem ovšem díky tomu vidět v Chrpě, kde jsem teď nájemníkem, skvělý film Duel.
Logo kina
    Co ještě k chrudimskému kinu Biobaroko říct? Integrátorem byla společnost AV Media a musím říct, že s naším chotěbořským integrátorem mám zatím lepší zkušenosti. Sice je v Chotěboři systém o pár měsíců mladší, ale zatím pracuje velice spolehlivě. Kdežto v Chrudimi jsem měl za jeden víkend dva technické problémy. Taktéž je digitální systém v Chrudimi méně dotažený do konce a pracovní rozhraní v kino-serveru DOREMI je méně komfortní oproti systému Dolby v Chotěboři. Ale budoucnost ukáže.
    Srdečně vás k sobě do kina zvu!

www.biobaroko.cz